Måndag 9 januari:
Som underlag för det fortsatta arbetet, inledde vi med att diskutera och fördjupa oss i orden gestaltning och gränser. Vi insåg att gränser är ett väldigt mångbottnat begrepp som går att koppla till otroligt mycket, allt ifrån geografiska, fysiska och psykiska gränser, till regler och normer i kulturer, samhället omkring oss osv.
För att kicka igång arbetet bestämde vi oss för att börja vårt undersökande genom att skaffa varsin karta över Göteborg. På denna karta ska vi varje dag rita ut de vägar vi färdas genom staden. Här dokumenterar vi de områden vi färdas igenom och undersöker våra geografiska gränser.
Tisdag:
Vi började med att rita in våra resvägar under dygnet som gått. Hur färdas vi? Mina linjer på kartan bildade en form som liknade en hund. Intressant.
För att fortsätta undersöka våra tankar om gränser gjorde vi några förlösande övningar. Vi gav oss bland annat på den beprövade "tegelstensmetoden" där vi fick tre minuter på oss att individuellt skriva ner alla ord vi kunde associera till gränser.
Här är våra samlade associationer till ordet gränser:
geografiska
tullen
klass
privata
psykiska
fysiska
känslor
sociala
normer
kulturkrock
byggnader
dörrar
avspärrningar
vägar
biljettautomater
lås
staket
buskar
kläder
status
pengar
uppfostran
regler
förhållningssätt
kontinenter
lagar
inom mig
fingertoppar
kondition
smak
synfält
vakenhet
engagemang
minne
i affären
i träningshallen
kallt och varmt
tåg och perrong
kärlek
kultur
religion
bråk
vett och etikett
utseende
fara
i skolan
klass
genus
vatten
i döden
i mig
Vill du lägga till några ord? Välkommen!
Hur går vi vidare med vårt undersökande av gränser? Samtidigt som vi fortsätter med kartorna ( de geografiska gränserna ) ska vi fortsätta utforska andra gränser. För att utforska våra personliga fysiska gränser ska vi därför i morgon prova på Yoga tillsammans. Här har vi chans att testa både våra kroppsliga och andliga gränser.
Vårt gränsprövande kommer vi dokumentera i form av grafiska tabeller, siffror och diagram. Förutom att detta medför en enhetlig grafisk dokumention, utmanar detta även gränserna för våra personliga intressen. Som bildlärare brukar man kanske inte välja tabeller, siffror, linjer och latituder i första hand för framställning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar