tisdag 20 mars 2012

Idag blev jag bedömd på min VFU. Det vill säga, en lärarutbildare från Göteborgs Universitet kom för att granska mig som student inom den verksamhetsförlagda utbildningen. Syftet med dessa VFU-besök är att bedöma studentens lämplighet att bli lärare. Kort och gott.


Jag minns då jag själv gick i skolan och lärarkandidaten fick besök av någon mystisk person från universitetet, som satte sig längst bak i klassrummet med papper och penna, granskandes den stackars nervösa lärarkandidaten.


Den nervösa lärarkandidaten var idag JAG. Men... det gick bara fint. Genomförandet av lektionen följdes av ett kvartssamtal med min VFU-ledare och jag är mycket nöjd efter utbildningens längsta session av feedback. Äntligen!

Eftersom elevgrupperna har ett begränsat antal lektioner där de ska hinna med ett antal förutbestämda uppgifter, fick jag hålla i en lektion om maskaroner. Jag ville visa bilder i en klassisk powerpoint, men eftersom jag inte kan göra powerpoints i min kära Mac fick jag tänka om. Jag valde därför att skapa en egen maskaron-blogg som jag kunde visa i projektor i klassrummet. Denna blogg kommer jag även fylla med exempel och foton på elevarbeten. En filmsnutt fick avrunda min genomgång och kicka igång elevernas arbete.

Inga kommentarer:

Bloggintresserade