tisdag 20 mars 2012

Lektionsupplägg

Under denna VFU-period har jag planerat och genomfört min första riktiga lektion. Jag hade tidigare hållit i en del genomgångar och hjälpt elever med deras lektionsuppgifter, men detta var alltså första lektionen där jag fick disponera två timmar precis hur jag ville. Kul!

Vår VFU-uppgift bestod i att planera och genomföra en lektion utefter befintliga kursplaner, i mitt fall enligt GY11 ( gymnasiereform 2011 ) eftersom jag praktiserar på gymnasiet. Förutom lektionsplaneringen skulle vi även utforma en bedömningsmatris, alltså en slags mall för att underlätta betygssättning. Denna mall skulle vi även tillämpa under vår lektion, för att prova på att bedöma elevernas arbeten och processer.

Här kommer min lektionsupplägg: 


Lektionsplanering
Uppgift: Att förmedla budskap genom form/skulptur.

Inledning: Genomgång av uppgiften. Syfte. Föra fram/kommunicera ett budskap. Hur kan man använda form för att förmedla budskap?
  • Symbolik
  • Former
  • Struktur, yta, mjukt/hårt
  • Kroppsspåk, hållningar, ansiktsutryck, gester
  • Dynamik, Komposition, Helhet
Syfte: Behöver inte bli ”snyggt”. Fokusera på att förmedla budskapet till klassen.

Steg 1: Forma gruppen om ca 3 och 3. I Gruppen: Fundera ut ett budskap i gruppen som ni vill kommunicera. Alternativt, bli tilldelade ett budskap från läraren.

Fundera: Hur kommunicera detta budskap till klassen? Om det känns svårt. Välj istället en känsla eller ett ord att kommunicera.

Genomförande: Börja med att diskutera i gruppen. Associera. Kom överens om former, formspråk. 

Vad, hur, varför?

Steg 2: Börja skulptera. Dela gärna upp de olika komponenterna i er skulptur så alla gör något praktiskt. Fördela arbetet men håll samtidigt en ständig dialog mellan varann så att gruppen är överens om helheten.

Steg 3: Presentation. Ställ ut ert ”budskap”. Klasskompisarna får gissa. Diskutera det egna och varandras arbete. Går budskapet fram? Varför? Vad var bra? Vad kunde göras annorlunda?

Mål och syfte med innehållet:  

Kopplat till målen för centralt innehåll i Bild och Form i Gymnasiet GY11.

  • Öva på att arbeta i grupp i ett område eleverna oftast jobbar individuellt.
  • Arbeta efter ett förbestämt syfte.
  • Jobba med både två-och tredimensionella bilder.
  • Arbeta med grundläggande kommunikationsteorier. Hur uppbyggnad kommunicerar med betraktaren. Arbeta med bildspråkliga budskap med tydliga intentioner.
  • Analys av eget och andras arbete.










Inga kommentarer:

Bloggintresserade