måndag 19 september 2011

Göteborgs Internationella Konstbiennal

Förra veckan avslutades med besök på Göteborgs Internationella konstbiennal på konstmuseerna och Röda Sten. Biennalen har temat Pandemonium "Art in a time of creativity fever". Ordet Pandemonium är helvetets huvudstad i John Miltons "Paradise Lost". Pandemonium avser bla. en samlingsplats för alla djävlar och syftar till den grupp som tog avstånd från det kristna samhället och ville skapa något nytt. Ordet kan också användas som synonym till kaos. 


Mina intryck från Biennalen var många och de olika konstverken spretade hit och dit. Trots mångfalden tycker jag dock att alla verk på något sätt passade in på temat Pandemonium. 


Mina egna tankar runt temat kretsade mycket kring dagens samhälle och allt nytt som sker, både i negativ och positiv bemärkelse. Nya tider skapar nya konflikter, men innebär också utveckling i form av nya idéer och lösningar. Jag associerade bland annat till den arabiska våren som kan stå för både de negativa och positiva innebörderna av Pandemonium. Negativt är så klart konflikter som uppstår av ett tillstånd av missnöje och kaos i ett samhälle. Något positivt är däremot den nya möjligheten att genom bland annat sociala medier samla människor till uppror och protest. Trots att tillståndet av kaos inte är något eftersträvansvärt, kan det ändå kännas hoppfullt när yttrandefriheten finner en väg. 


Hm, detta var väl bara en liten flummig parentes från min sida, men ändock ett exempel på hur man kan tolka temat Pandemonium. Det var mycket trevligt att beskåda biennalen och vi fick dessutom med oss potatis hem. 

Inga kommentarer:

Bloggintresserade