onsdag 14 september 2011


Sista dagen i Hammarkullen för denna vecka, ägnade vi åt att presentera varsitt förslag på underlag för ett sokratiskt samtal. Vi hade fått i hemuppgift att leta fram en text, bild eller film samt föreslå en inledande fråga för att öppna upp till diskussion. Gruppvis skulle vi sedan hålla ett sokratiskt samtal med utgångspunkt i någon gruppmedlems underlag och inledande fråga. Mitt underlag blev valt, så jag fick äran att agera samtalsledare. Det blev ett mycket givande samtal, trots att jag själv kände mig lite förvirrad i min roll som ledare. Vad fråga när? Hur undvika att ställa ledande frågor? Hur ta steget från analys av materialet till större sokratiska livsfrågor?

Denna bild av Grosz George hade jag valt som underlag för ett sokratiskt samtal. Den inledande frågan löd: "Vem tror du att kvinnan i bilden är?" 

Imorgon ska vi på Göteborgs Internationella Konstbiennal på konstmuséerna och Röda Sten. Biennalens titel och tema i år är        "Pandemonium - Art in a time of creativity fever". Spännande! 

Inga kommentarer:

Bloggintresserade