måndag 4 november 2013

Måndag morgon

Denna förmiddag har jag återvänt till Grafi Foto, på Mariaplan, för att tillslut beställa framkallning av de utvalda mängd foton som taggats till mig på Instagram. Eftersom en viktig del i mitt arbete baserats på interaktivitet och andras deltagande, blir dessa foton en betydande del av det jag ställer ut. 

Innan helgen blev jag klar med mina posters. Det är fyra stycken som är i formatet A1, alltså STORA. Bakgrunden är vit med svart text, vilket bidrar till ökad läsbarhet och att det viktiga, alltså budskapet i texten, kommer fram. Texterna utgörs utav fyra av alla de oskrivna regler som skrivits upp av olika människor de senaste veckorna. Typsnittet är Helvetica vilket ofta används då tydlig information ska kommuniceras, exempelvis på skyltar i New Yorks tunnelbana. Typsnittet är även en av mina personliga favoriter och det är bland annat flitigt använt i design, konst- och arkitekturvärlden. Justja, det är det typsnittet jag valt att använda här i bloggen också! Busted... 

Mina posters kommer hängas upp på olika ställen på stan i eftermiddag, varpå detta kommer dokumenteras via Instagram. Då blir det en koppling mellan att folk har skickat in egna bidrag på oskrivna regler (på Instagram eller facebook) - till att reglerna faktiskt printats ut på stora posters och synliggjorts på stan. 

En oskriven regel - blir skriven. 
En osynlig regel - blir synlig. 

Jag hade en tanke på att ställa ut även dessa foton, alltså de foton jag tagit på när jag hängt upp affischerna på olika ställen i stan. Men efter att ha grubblat över detta i några dagar, har jag kommit fram till att jag inte vill exponera för mycket på utställningen, eftersom jag tror det blir rörigt. Däremot vill jag fortfarande uppmuntra folk att delta i Instagram-flödet. Därför kommer jag publicera dessa foton på Instagram och även i facebookgruppen, så att folk ser att affisherna faktiskt hänger/har hängt ute på stan. Detta kanske bidrar till att ännu fler bidrag trillar in?  

Inga kommentarer:

Bloggintresserade