söndag 29 april 2012

Från trassel till Darwin

Förra veckan nischade jag in mig på olika typ av trassel som jag kopplat till ordet konflikt ( se tidigare inlägg ). I mitt sökande efter trassel fotade jag allt ifrån intrasslade hörlurar, sladdar och garnnystan, till växter, grenar och rötter. Något som speciellt fångade mitt intresse, var naturens trassel och de olika komplicerade systemen i växtriket. 


En tanke som slog mig var att det vore kul att nörda in sig lite på botanik och odling. Jag funderade på hur olika växter samverkar och konkurrerar för överlevnad i sin omgivning. Efter en promenad i Ruddalen med Elin fick jag lufta mina tankar och fick stöd för mina idéer. Jag förklarade mina tankar på olika villkor för överlevnad i naturen och Elin droppade citatet: "The survival of the fittest". Citatet kändes klockrent att ha som ledord i mitt fortsatta undersökande; så jag tackar så hjärtligt för den fina referensen. Som en fortsättning på detta har jag i helgen även utsatt Aron för mina tankar och vi har pratat om allt ifrån Darwin till blommor på det karga kalfjället.


Idag tog jag och Aron en promenad i Änggårdsbergen och Botaniska trädgården och fotade olika träd och buskar. Förutom de naturligt växande träden, finns en uppsjö olika planterade träd från hela världen. En japansk gran kanske inte är anpassad för den svenska västkusten, men verkar ändå trivas utan större konflikt med de västsvenska klimatet. 

Den kortlivade vitsippan och tusenåriga mossan. 
En stor tall som överlevt mycket, men som tillslut fick
ge vika för vindens makter.


2 kommentarer:

Elin Karlsson sa...

Nämen va kul att jag kunde vara till hjälp :) också kul med promenad i Botaniska. det får bli vår nästa tur. yes :)

MammaMedia sa...

Hej på dig! Så fint med vitsippor och den tusenåriga mossan! Se IKEAS reklamfilm om den trasselfrina TV-möblens/apparaten de säljer, gå in på anitabjohanssons blogg.se för att se filmen och en parodi. Kram från Mamma

Bloggintresserade