måndag 16 april 2012

Tankeverkstad

Startskottet för gestaltningsuppgiften har gått och jag vet inte var jag är på väg. Är fortfarande uppe på min skamligt långa påskresa till Umeå, men är tillbaka i Göteborg om några dagar, jag lovar... 

Att jag är uppe i Norrland betyder dock inte att jag ligger på latsidan. Eller, det skulle kunna se ut så... Jag har ju inte "gjort" något... Däremot har jag tänkt så det knakar. 

Något som är bra för tankeverkstaden är att komma ut i friska luften. I Göteborg stavas detta exempelvis promenad eller springtur. På norrländska stavas detta skidåkning, alltså längskidåkning. En perfekt skidtur innebär för mig ungefär en mil i lagomt gemak i solen. Glittrande snö... osv... Njutaråkning som jag kallar det, inte hetsåkning. Det bästa som finns. Skulle vilja åka varje dag under vinterhalvåret. Rena lyckopillret.  

Jag inser nu att jag precis sätter ord på en av mina egna personliga konflikter: Att vilja bo i Göteborg men ha en bit av Umeå samtidigt. Vissa saker kan man liksom inte komma ifrån, exempelvis att vintern i Göteborg suger. Tur att sommaren står inför dörren. Härliga västkustsommar!

Tillbaka till min tankeverkstad! Här är några av de tankar som poppat upp i mitt huvud  relaterade till temat konflikt:

Fint vs. Fult: Vem bestämmer? Vad tycker jag? Personlig smak etc.  

Personliga Konflikter: Inre konflikter Både små och stora. Två sidor som slåss i en huvud? Vilken sida vinner? Man kan haka upp sig även på små konflikter i huvudet. Å ena sidan: Å andra sidan. Ambivalens, velighet. Vad ska jag välja? Klippa lugg eller inte? Flytta till ett annat land? Vad blir rätt/fel? Planera, vad händer om jag gör detta? Vad blir bäst?

Personliga konflikter gällande val. Tillfällig njutning eller långsiktigt tänkande? Exempelvis berusning, frosseri, slöseri, shopping, lån, ekonomi. Disciplin. Var går gränsen? Ibland ska man släppa på hämningarna och festa loss, men bara ibland. Var går gränsen?  

Tabu: Normer i samhället. När något inte stämmer in på samhällets förväntningar, skapas en konflikt i huvudet på många. Konflikt och tabu enligt vem? Ex. hårdebatten. Olika kulturer, i Indien går män hand i hand för att visa vänskap, i Sverige skulle alla tro att de var homosexuella. Trots att kulturen är samma finns såklart även också olika åskådare. "Rätt" vs. "fel" i olika kontext. Situation och plats avgör.

Hm... Detta är bara några av devrader som snurrat i min skalle... 
Uppdaterar mycket snart!

1 kommentar:

En på jorden sa...

Vad många intressanta tankar! Det låter som att du är på spåret och har många idéer, härligt!

Bloggintresserade