onsdag 16 oktober 2013

Gruppuppgift i bildananlys

Parallellt med gestaltningsarbetet läser vi bland annat en delkurs i bildanalys där vi i veckan har vi genomfört följande gruppuppgift: 

"Välj ut en bild som ni tycker känns intressant utifrån hur människor representeras. Gör en denotativ beskrivning och en konnotativ analys. Denna lämnas i skriftform, som mindmap eller text. Sedan rekonstruerar ni bilden som en fotografisk gestaltning med hjälp av er själva.  Utifrån diskussioner, analyser och problematiserande gör ni till sist en egen fotografisk tolkning av bilden. Ni använder fortfarande er själva som aktörer men ni gör nu en parafras." 





Bildanalys Utifrån fotot ”Krypskyttens offer”

Dennotation:

Ett dokumentärt färgfoto i liggande format. Det är en gatubild, en man sitter på en entrétrappa lutad mot en stängd skottskadad ståljalussi. Till höger om honom ligger ett lik svept i vitt lakan på gatan. Blod har sipprat igenom svepningen och rinner även ut i gatubeläggningens springor och mellanrum.

Bilden är indelad i tydliga zoner. En horisontallinje går tvärs över hela fotot, en tredjedel från botten. Den horisontala linjen bildas av linjen där gatans trottoarbeläggning möter husväggen. I mitten av fotot bildas en centrumlinje av husväggen. Husväggen syns bara i centrum, för den har nerdragna jalussier i plåt på vardera sida. Framför den högra jalussin, som går hela vägen ner till gatan, ligger svepningen. Den vänstra jalussin går ned till de två trappsteg som bildar entrétrappa.

Det finns tydliga linjer i bilden. Trappan, jalussierna, liket, trottoaren är alla horisontella linjer. Den vertikala linjen bildas av väggen mellan jalussierna och i viss mån av mannen som sitter framför den vänstra jalussin. Mannens sittställning skapar många olika riktningar. Hans blick är riktad snett uppåt vänster. Hans högra ben är vinklat och skapar två olika diagonala riktningar, hans vänstra ben skapar en framåtgående, vertikal riktning. Tillika skapar hans axlar och händer olika riktningar i bilden. I fotot skapas också en läsriktning i relationen mellan mannen och liket.

Färgskalan är mestadels i brända ljusa toner, trottoarens ljusgrå, trappans ljusgula och väggens ljusbeige färg. Jalusiernas skavda och skottskadade mörkt gröna färg bryter den annars så ljusa omgivningen. Mannen som sitter på trappen har ljusa kläder på överkroppen, där han lutar sig mot den mörkgröna jalussien. Hans byxor, strumpor och skor är svarta och står i opposition till de färger där de är placerade, det vill säga på den ljusgula, sandsvepta trappan och den grå trottoaren. Blodfläckens röda färg står i stark kontrast till den vita svepningen och blodspillets mörkare röda färg förstärker gatubeläggningens mönster.

Konnotation:

Känslan i bilden/fotografiet fångar in sorg, maktlöshet, liv och död. Mannen, vars blick pekar upp mot himlen, ser ut att be till högre makter. Ansiktet uttrycker sorg och hopplöshet. Hans händer vilar öppna på hans ben i en bedjande position, kanske i ett sista försök att klamra sig fast i hoppet. En vädjan till en högre makt i ett hjälplöst tillstånd. 

Mannens uttryck, hans blick och bedjande händer, kan lätt kopplas till religiösa symboler, exempelvis Jesus död på korset, en symbol för krig, orättvisor och människans ondska. Mannens visar också upp en blottad strupe, som många gånger används metaforiskt i bilder. Den blottade strupen visar på utsatthet och underläge. Bredvid mannen ligger en död människa inlindad i ett vitt lakan. Blodet sipprar ut genom lakanet och ut på den kullerstensbelagda trottoaren. I bilden ryms både liv och död, hopplöshet och hopp samt en vädjan.  

Inga kommentarer:

Bloggintresserade