torsdag 31 oktober 2013

Inför sista handledningen

Under senaste handledningen konstaterade vi att det, till slut, var dags att börja knyta ihop påsen och planera för redovisingen/utställningen. 

Efter att ha startat upp instagramkontot @oskrivenregel och facebookgruppen "Skriv ner en oskriven regel" har många bidrag trillat in från alla möjliga människor. Vid förra veckans handledning, då jag precis dragit igång aktiviteten på Instagram, gick det dock lite segt, men efter att ha tagit till virtuella knep såsom #hashtags och överdriven aktivitet (vilket resulterat i Iphone tumme, en variant av musarm, samt nu väldigt långsamt 3G), har mitt budskap och min uppmaning spridit sig. 

På Instagram startade jag alltså användaren Oskrivenregel där jag började lägga upp foton på folk tillsammans med de oskrivna regler de skrivit. Via hashtaggen #oskrivenregel kunde folk även lägga upp egna bidrag och länka dem till min användare, vilket resulterat i bidrag från både vänner och obekanta. 

Det samma gäller med mitt event på facebook, där många deltagit, diskuterat och skrivit ner förslag på oskrivna regler. 

Förutom min aktivitet i de sociala medierna, har jag fortsatt att klistra upp lappar på stan, nu främst inuti bussar och spårvagnar. 

Jag har så klart även funderat på vad jag ska göra av alla oskrivna regler och hur jag ska presentera min gestaltning. Eftersom en idé hela tiden funnits att synliggöra de osynliga, oskrivna reglerna, ville jag gärna ta det ett steg längre och inte bara låta reglerna synas i olika människors facebook-och Instagramflöden. Jag kommer därför framkalla ett stort antal av de regler jag fått in via Instagram, eftersom vikten av andras deltagande varit en röd tråd genom mitt arbete.  

Förutom att printa ut många #oskrivenregel-bilder, ville jag även binda några av reglerna till sina platser och synliggöra dem precis i den miljö där de gäller/förväntas följas. Jag har därför valt att designa affischer som kopplas till några utvalda oskrivna regler. Affischerna gjorde jag färdigt idag, torsdag, och dessa kommer jag placera ut på utvalda ställen i stan och dokumentera. 










Inga kommentarer:

Bloggintresserade