onsdag 16 oktober 2013

Veckorapport


Under de första gestaltningsveckorna har jag utforskat världen omkring mig bland annat utifrån ett mini- VS. megaperspektiv, bland annat genom att leva mig in i hur Pocahontas, Barbie och Ken skulle kunna uppfatta vår värld. Dockorna har framför allt varit ett verktyg i min process och ett medium för att betrakta omgivningen utifrån ett annat perspektiv. Genom att aktivt försöka se världen med någon annans ögon, är det lättare att uppmärksamma sådant som vi annars ser som självklarheter.  

Förra veckan nämnde jag att jag vill återknyta till Vasaplatsen och staden i allmänhet. Jag har under veckan därför koncentrerat mig på det offentliga rummet och har reflekterat och undersökt hur det ser ut och vad som händer där. Vad finns det för mönster, flöden och regler? Vad har vi för vanor och beteenden och vad är den sociala normen i stadsrummet? Vad finns det för oskrivna regler och vem bestämmer över dessa? 

För att undersöka olika fysiska och psykiska mönster i staden har jag under de senaste dagarna varit på stadsexpedition. Jag har iakttagit och fotat folk som väntar på spårvagnen eller bussen, står i kö, vilar, väntar på någon kompis, äter eller som på andra sätt uppehåller sig på offentliga platser. Några av de foton jag tagit finns publicerade här nedanför, tre inlägg tillbaka:  

Jag har även bett olika personer fundera ut något som de uppfattar som en oskriven regel i det offentliga rummet. Den oskrivna regeln fick de därefter skriva ner stort och tydligt på ett vitt papper och hålla upp framför ansiktet, varpå jag fotade. Många oskrivna regler blev härmed synliga. I inlägget "skriv ner en osynlig regel" ser ni några av fotona.       

Inga kommentarer:

Bloggintresserade