tisdag 8 maj 2012

Botanisera i botaniska biblioteket

För att fortsätta mitt studerande av växtriket, har jag idag besökt Botanik- och miljöbiblioteket vid Botaniska trädgården. Jag var ute efter ett uppslagsverk för olika växter, en så kallad flora, som underlag till mitt eget herbarium och mitt fortsatta arbete. 


Jag fick hjälp av en vänlig bibliotikarie som visade mig "back stage" i det botaniska arkivet. Jag fick fritt spelrum mellan de höga skjutbara arkivhyllor och hittade böcker som motsvarade det jag sökte. Jag valde bland annat två kursböcker om den svenska floran, men fastnade framför allt för den gamla boken som syns på bilderna här nedanför. Den gamla boken var dock ingen kursbok, utan avsedd för forskare. Den mycket sympatiska bibliotikarien blev dock nyfiken på mig och mitt projekt, så hon föreslog att hon skulle göra lite ändringar i datorn, så jag kunde låna den ändå. Så, nu är boken tillfälligt min i hela en månad framåt. Här ska botaniseras! 





    

Inga kommentarer:

Bloggintresserade