onsdag 16 maj 2012

Jardí Botánic de Valencia

Tar en kaffe på Botaniska trädgården i Valencia. Jag och Aron har gått runt runt och tittat på allt ifrån välbekanta lövträd som ek, till främmande exotiska växter, blommor, träd och kaktusar vi aldrig sett förr. Det finns olika sektioner där man återskapat landskap med växter anpassade för olika miljöer, bland annat en sektion med blommor som växer bland stenrös och klippor. Till synes späda, söta och nätta blommor som anpassat sig till att klara av de karga, torra bergen. Detta var intressant att se och läsa om, speciellt eftersom jag igår drog upp en asfaltsblomma från strandpromenaden i Valencia. Spanjorerna undrade nog vad fasen"la rubia" höll på med krypandes på vägen, där jag ansträngt försökte dra loss den envisa blomman, som valt att tränga igenom asfalten.


Nu sitter jag hursomhelst med min cafe con leche i Jardí Botánic de Valencia och har lagt in ett antal växter i min skrivbok för pressning och torkning. Jag antar att man inte får plocka blommorna här, men kände mig manad att bryta mot reglerna i studiesyfte. Allt för konsten.


Nu ska vi vandra vidare, kanske kan jag plocka en blomma från någon av stadens alla apelsinträd. Det känns ganska passande när vi befinner oss på Apelsinblomskusten. 


Här är några av de hundra bilder jag tog idag:





Inga kommentarer:

Bloggintresserade