torsdag 24 maj 2012

Uppdatering inför sista rycket

På handledningen i tisdags presenterade jag mitt nya vägval och min idé om att utforma ett spel, i form av en kortlek. Eftersom jag studerat olika växters förhållanden, livsvillkor och egenskaper känns ett spel som ett bra sätt att tillämpa kunskaperna i. Jag har plockat och grävt fram växter i skogen och och torkat dessa i en hemmagjord blompress. Jag har provat göra ett herbarium och på så sätt studerat blommor och deras utseende på nära håll. I ett spel kan jag sammanfoga allt det jag studerat, allt ifrån växternas estetiska utseende till de mer botaniska, naturvetenskapliga kunskaperna. Jag kan också återknyta till det jag inledde hela processen med, nämligen med att rita. 


Mitt val att göra ett spel kan jag också härleda till min önskan att väva in åtminstone någon pedagogisk aspekt i gestaltningen. Framför allt förr i tiden, någon generation bakåt, fick skolbarnen ofta i uppgift att torka blommor. Eleverna kunde till exempel få som läxa över sommaren att samla in olika blommor, torka och sätta in i en pärm, för att på så sätt lära sig om den svenska floran. 


Min tanke är att spelet kan användas som ett alternativ till detta. Kortspelet kan användas som ett nytt, modernt och alternativt läromedel, både i skolan och på fritiden. Ett spel innebär interaktion, aktivt deltagande och en insikt att man själv är med och påverkar innehållet. För att spela framgångsrikt bör man läsa spelets regler, vilka bygger på växternas olika egenskaper och förutsättningar. Genom att spela detta spel förvärvar man sig därför nyttiga kunskaper om den svenska floran och naturen.


Inga kommentarer:

Bloggintresserade