fredag 25 maj 2012

Superblomman

Ska designa min egen superblomma. Liksom frågan att designa sitt eget barn innan födseln, som varit hett debatterat i media på sistone, ska jag nu utforma en egen blomart som ska vara bäst anpassad till överlevnad. Sitter och funderar på vilka egenskaper jag ska dra nytta av från befintliga växter. Under arbetet har jag inspirerats mycket av maskrosen; en blomma som egentligen är väldigt vacker, men fått ta mycket skit för att den slår ut alla andra blommor där den växer. Den anses som ogräs och ses ofta bekämpas med räfsa och spade i trädgårdar. 


Jag tänkte dra nytta av maskrosen och väva in någon av dess egenskaper i min superblomma. Till min glädje hittade jag detta citat från en sångtext, som Carl Anton skrivit, som åtminstone gav maskrosen lite upprättelse: 

 "Jag lät alla mina maskrosor finnas, fast jag vet att dom kallas ogräs och bör rotas ut. Men det är så skönt att sitta och minnas, små solar i gräset när sommarn är slut..."


Inga kommentarer:

Bloggintresserade